آموزش تعمیر فلوسویچ و فلومتر پکیج دیواری

یکی از قطعات حساس در انواع پکیج دیواری فلوسوئیچ و یا در برخی مدل ها فلومتر می‌باشد که جهت اعلام گزارش باز بودن آب مصرفی به برد کنترل را دارند. البته فلومتر به غیر از اعلام باز بودن آب وظیفه گزارش دبی خروجی آب را نیز دارد که برد بوسیله این گزارش مقدار شعله را کم و زیاد می‌کند.

در صورتی که علاقمند به یادگیری در زمینه سرویس و آموزش صفر تا صد تعمیر پکیج دیواری هستید حتما سری به مطلب شاخص ما که شامل ده‌ها کلیپ رایگان می‌باشد بزنید

فلوسوئیچ و فلومتر پکیج دیواری

فلوسویچ در واقع برای اعلام باز شدن شیر آبگرم مصرفی به برد کنترل پکیج میباشد که برد کنترل متوجه باز شدن آب شد فرمان برقراری شعله را بده.
در داخل فلوسویچ یک شناور تفلونی وجود دارد که وقتی شیر آبگرم را باز کنید این شناور تفلونی به سمت بالا حرکت می‌کند.
چون روی این شناور تفلونی یک آهنربا قرار دارد.
وقتی به سمت بالا حرکت می‌کند کناتک های فلوسویچ به خاطر مغناطیس آهنربا متوجه باز بودن آب مصرفی شده و به برد کنترل اعلام کرده که آب باز است.
نکته : اولویت مصرفی در تمام پکیج ها با آب مصرفی است.
برخی از فلوسویچ ها در بعضی از پکیج ها سه سیم میباشد
در مدل های سه سیم یک حسگر قرار دارد که از نوع الکتریکی میباشد. در این فلوسویچ ها سه سیم به رنگ های آبی و قرمز و سفید وجود دارد که هر رنگ وظیفه ای دارد. سیم آبی رنگ در این فلوسویچ ها مشترک هست، سیم سفید برای ارسال فرمان به برد کنترل هست و سیم قرمز رنگ ولتاژ تغزیه میباشد.

روش تست فلوسوئیچ پکیج دیواری

برای تست فلوسویچ سه سیم زمانی که آبگرم باز است اگر میزان ولتاژ بین سیم سفید و آبی را اندازه گیری کنیم باید 5 ولت باشد اگر کمتر از 5 ولت نبود یا شناور تفلونی خراب است و یا کلا فلوسویچ معیوب است.
برای تست عملکرد فلوسویچ دو سیم باید دستگاه روی حالت تابستانه باشد و شیر آبگرم را باز کنید و اگر پکیج روشن شد یعنی فلوسویچ سالم است وگرنه فلوسویچ معیوب است.
البته عکس این موضوع هم صدق می‌کند یعنی اگر در حالت تابستانه بدون باز کردن شیر آبگرم دستگاه روشن شود یعنی شناور فلوسویچ به خاطر رسوب یا سنگ ریزه گیر کرده بالا
برای رفع این مشکل ابتدا شیلنگ های سرد و گرم پکیج را برعکس کنید که اگر شناور گیر کرده باشد آزاد خواهد شد.
برای تست عملکرد دستگاه و فلوسویچ اگر دو سیم متصل به آن را بهم متصل کنیم دستگاه باید روشن بشه

فلومتر پکیج دیواری

در برخی از پکیج ها به جای فلوسویچ از فلومتر استفاده می‌شود.
در فلوسویچ دبی آب اندازه گیری نمی‌شود و به همین خاطر برد کنترل متوجه نمی‌شود که چه مقدار آب از داخل مدار خارج می‌شود.
در فلومتر یک توربین قرار دارد که هر چقدر شیر آبگرم را بیشتر باز کنید توربین با سرعت بیشتری می‌چرخد و سنسوری که روی فلومتر هست سرعت چرخش فلومتر را به برد کنترل اطلاع می‌دهد و برد با توجه به سرعت چرخش توربین شعله را کم یا زیاد می‌کند.
یکی از معایب فلوسویچ نسبت به فلومتر این است که اگر توربین در فلومتر گیر کند چون هیچ چرخشی صورت نمی‌گیرد برد به اشتباه شعله را وصل نمی‌کند ولی در فلوسویچ اگر شناور تفلونی گیر کند برد کنترل به اشتباه پکیج را روشن می‌کند.

فلوسوئیچ اصلاحی چیست؟

ما به جای فلومتر می‌توانیم فلوسویچ ببندیم به این صورت که سیم قرمز رنگ را. حذف میکنیم و دو سیم دیگه را به فلوسویچ متصل میکنیم. برای این منظور از فلوسویچ اصلاحی استفاده می‌کنیم که در زیر پکیج در ورودی آب سرد به پکیج بسته می‌شود ولی به جای فلوسویچ هیچ وقت نمیشه فلومتر بست.

فلومتر اصلاحی چیست؟

در بعضی مواقع به دلیل موقعیت پکیج و خرابی فلومتر قطعه ای وجود دارد که می‌توان زیر دستگاه در ورودی آب سرد ببندیم و همان عملکرد فلومتر را داشته باشد این قطعه با نام فلومتر اصلاحی شناخته می شود.

ویدئو زیر در رابطه با همه چیز در مورد فلوسوئیچ و فلومتر پکیج :

 

تعمیر فلوسوئیچ و فلومتر پکیج دیواری

امروز میخوام در مورد تعمیر فلوسویچ و فلومتر پکیج دیواری صحبت کنیم، در واقع شاید جمله تعمیر فلوسویچ و فلومتر درست نباشد زیرا در صورتی که این قطعات کاملا معیوب شده باشند امکان تعمیر آنها وجود ندارد و می‌بایست تعویض شوند، ولی معمولا در 50 درصد مواقع با راهکاری که در ادامه خدمتتان عرض می کنم مشکل فلوسویچ و فلومتر حل خواهد شد.

فلوسوئیچ و فلومتر پکیج دیواری

وظیفه فلوسویچ و فلومتر در پکیج دیواری

قبل از هر موضوعی بهتره بدونید فلوسویچ و فلومتر چه کاربردی در پکیج دیواری دارند. پکیج دیواری دارای تعدادی سنسور میباشد که این سنسورها وظیفه گزارش وضعیت عملکرد پکیج به برد کنترل را دارند.

در واقع فلوسویچ و در برخی مدل ها فلومتر یکی از سنسورهای پکیج دیواری می‌باشند که در مسیر آب سرد ورودی قرار گرفته و وظیفه دارند به محض اینکه شیر آب گرم باز شد به برد کنترل باز بودن آب مصرفی را اعلام کنند تا برد دستور لازم به قطعات دیگر را جهت گرم کردن آب مصرفی صادر کند، پس با این تفسیر زمانی که شما شیر آبگرم را باز کنید و متوجه شوید که پکیج هیچ عکس العملی از خود نشان نداده و آب مصرفی همچنان سرد می‌باشد به این معنا است که برد کنترل متوجه باز بودن آب نشده است و قاعدتا اولین قطعه ای که باید چک کنید همین فلوسویچ و یا فلومتر می‌باشد.

نحوه تست سالم بودن فلوسوئیچ

فلوسوئیچ یکی از قطعات اصلی پکیج دیواری می‌باشد که به منظور تامین آبگرم مناسب در پکیج دیواری لازم می‌باشد. تست فلوسوئیچ به این صورته که شیر آبگرم را باز کنید و مشاهده کنید روی پنل پکیج اگر پکیج آنالوگ باشد چراغ سبز رنگ در حال چشمک زدن است، البته اگر پکیج ایران رادیاتور باشد چراغ ها جفت جفت چشمک می‌زنند ولی در پکیج بوتان آنالوگ یک چراغ چشمک می‌زند. و در پکیج های دیجیتال عکس شیر آبگرم و یا دوش آب روی مانیتور ظاهر می شود

تفاوت فلوسوئیچ و فلومتر

از لحاظ ظاهری فلوسوئیچ دو سیم دارد ولی فلومتر سه سیم و دلیل آن هم این است که فلومتر علاوه بر عملکرد کاری که فلوسوئیچ انجام می‌دهد یعنی اعلام باز بودن آب مصرفی به برد کنترل وظیفه دیگری نیز دارد و آن اعلام مقدار حجم خروجی آب می‌باشد که به برد کنترل کمک می‌کند تا شعله پکیج را با مقدار حجم خروجی تنظیم کند

برای مشاهده کلیه ویدئو های آموزشی ارائه شده توسط سایت پکیج کار به لینک آموزش صفر تا صد تعمیر پکیج دیواری مراجعه کنید

آیا امکان استفاده از فلوسوئیچ به جای فلومتر وجود دارد

با توجه به عملکرد فلومتر امکان استفاده از فلومتر به جای فلوسوئیچ وجود ندارد ولی میتوان به جای فلومتر از فلوسوئیچ استفاده کرد و سیم وسط را که وظیفه اعلام حجم خروجی آب را دارد را قطع کرد و فقط دو سیم را متصل نمود

فلوسوئیچ اصلاحی و فلومتر اصلاحی چیست؟

معمولا در شرایطی در تعمیر پکیج امکان تعویض فلوسوئیچ و یا فلومتر وجود ندارد و به جای آن می‌توان از فلوسوئیچ اصلاحی و یا فلومتر اصلاحی در زیر پکیج و ورودی آب سرد استفاده کرد

نحوه تعمیر فلوسوئیچ و یا فلومتر

البته امکان تعمیر فلوسویچ و فلومتر خراب شده وجود ندارد ولی در موارد بسیاری دیده شده که پروانه فلوسویچ و آهنربای فلومتر به دلیل گیر کردن سنگ ریزه و یا رسوب گیر می‌کنند و به همین دلیل فرمان باز بودن آب را به برد کنترل نمی‌دهند. در این شرایط پیشنهاد میکنم قبل از تعویض این قطعات اقدام به جابجایی شیلنگ های سرد و گرم زیر پکیج نموده و چند بار آب را باز کنید و سپس شیلنگ ها را سر جایشان ببندید. بدین ترتیب اگر پروانه فلوسویچ و یا آهن ربای فلومتر به هر دلیلی گیر کرده باشد با برعکس شدن جریان آب مشکل حل خواهد شد.

فلومتر / فلوسوئیچ

برای تشخیص در خواست آب گرم در پکیج، روش‌های مختلفی وجود دارد که دو طریق متداوا به شرح زیر است:

1.فلوسوئیچ

2.فلومتر

فلوسوئیچ: در این وسیله با باز شدن آب یک مدار برقی متصل می‌شود. این کار توسط یک شناور حامل آهن‌ربا انجام می‌گیرد که با جریان یافتن آب این شناور در میکروسوئیچ حرکت کرده و روی رید رله یا حسگر اثرحال که به میدان مغناطیسی حساس می‌باشند اثر گذاشته و باعث برقراری جریان می‌شود.حداقل دبی قابل تشخیص توسط این وسایل بستگی به نوع و طراحی دستگاه دارد که از 1.6 الی 2.5 لیتر بر دقیقه متفاوت است (شکل 22(.

حسگر اثرحال یک قطعه الکترونیکی است که در پاسخ به تغییرات میدان مغناطیسی خروجی ولتاژ از خود نشان می‌دهد. این حسگر در دو نوع آنالوگ و دیجیتال موجود است که حسگر استفاده شده در فلومتر / فلوسوئیچ از نوع دیجیتال است (شکل 6-24(.

رید رله دو نوار صاف از جنس فرومانیتیک است که روی هم و درون محفظه شیشه‌ای درزبند قرار گرفته‌اند و داخل محفظه نیز از گازی خنثی پر شده است. نوارها با فاصله خیلی کم از هم قرار دارند و با نزدیک شدن میدان مغناطیسی با این سوئیچ دو نوار به یکدیگر جذب شده و اتصال برقرار می‌شود که اصطلاحا رید رله اتصال کوتاه (وصل) شده است (شکل 23(.

فلومتر: برای اندازه‌گیری دبی آب گرم بهداشتی در دستگاه‌های خانگی مانند پکیج و آب‌گر‌م‌کن‌های لحظه‌ای از این تجهیز استفاده می‌شود. تفاوت آن با فلوسوئیچ در این است که علاوه بر تشخیص مصرف آب گرم می‌تواند مقدار آن را نیز مشخص کند. این وسیله از یک توربین بسیار کوچک که در انتهای پره‌های آن، آهن‌ربا نصب شده تشکیل شده است. با عبور جریان آب پروانه به چرخش در آمده و این چرخش در حسگری که در مقابل آن قرار دارد (اثرحال یا رید رله) اثر خواهد گذاشت. مقدار این جریان آب با تعداد چرخش‌های پره مناسب است که بدین صورت مقدار دبی آب اندازه‌گیری می‌شود.

روش تست

آوومتر را در حالت بیزر قرار داده سپس سیم‌های اتصال را به محل اتصال در فلوسوئیچ متصل کنید. شیر آب را باز نموده تا صدای بیزر آزاد شود در صورت آزاد شدن صدای بیزر با عبور جریان مناسب فلوسوئیچ سالم است.

فلوسوئیچ و فلومتر پکیج دیواری

فلومتر که متشکل از یک پروانه که در انتهای آن آهن‌ربا نصب شده است و یک حسگر که در مقابل آهن‌ربا اما خارج از محفظه عبور جریان آب قرار داده می‌گیرد است. پروانه طوری طراحی شده است که با جریان آب به گردش در می‌آید و در نتیجه گردش پروانه و آهن‌ربا، قطب‌ها در مقابل حسگر تعویض شده و باعث عبور الکترون‌ها از آن می‌شود در دستگاه‌هایی که فلومتر دارند مقدار شعله برای آب گرم مصرفی نسبت به 2 گزارش تعیین می‌شود:

1.دمای حسگر آب گرم مصرفی

2.مقدار آب در حال جریان

 

18 دیدگاه ها

  • با سلام و درود
    ضمن تشکر از زحمات و حوصله شما
    در صورت امکان محل قطعه در روی پکیچ را مشخص کنید مثلا من صفحه فلوسویچ را مطالعه کردم کامل و بدون نقص بود اما محلی که روی پکیج نصب میشود را ندیدم – ممنون

    • عزیز من چرا میخواید به خاطر پرداخت نکردن یه مبلغ ناچیز به تعمیرکار خودتو تو دردسر بندازید وقتی هنوز نمیدونی فلوسویچ چیه. لازم به ذکر است که مطالب تخصصی این سایت برای استفاده تعمیرکاران هست نه مشتری

    • سلام. نحوه ی اتصال سیم فلومتر اصلاحی از نظر رنگ با سیم های بورد چگونه باید باشد؟چون بعضی وقتها رنگ های سیم های فلومتر اصلاحی با سیم های بورد دستگاه فرق میکند ممنون

  • سلام و خسته نباشید
    فلورگلاتور‌ پکیج ایران رادیاتور خراب شده بود یه فلومتر اصلاحی براش نصب کردم به همراه سنسور ایستایس
    یکبار درست کار کرد ولی بعد از بهرمشکل خورده
    به این صورت که وقتی روی حالت زمستانی و پکیج هست آب گرم و باز میکنم هیچ اتفاقی نمیفته ولی وقتی آب رو میبندم پکیج روشن میشه و چراغ ها ۲ به ۲ چشمک میزنن.
    پس از دو باز باز و بسته کردن مجدد میره روی حالت شوفاژ
    مشکل کجا هستش؟ خیلی درگیرشم امکان داره فلومتر اصلاحی خراب شده باشه ؟

    • دوست عزیز فلورگلاتور عملکرد مشابه فلوسویچ دارد. برای عملکرد صحیح بهتر بود به جای فلومتر اصلاحی از فلوسویچ اصلاحی استفاده می‌کردید. ببینید برای نصب فلومتر سیم وسط باید حذف شود

    • فلورگلاتور خودش دارای یه سنسور ۶ ضلعی با ۳ سیم بود که چون مشکل پیدا کرده الان سنسورش رو حذف کردم و فلومتر اصلاحی ایساتیس گرفتم بستم سر راه ورودی اب سرد- الان هم طبق فرمایش شما سیم وسط سنسور رو قطع کردم ولی مشکل هست همچنان.

    • البته بهتره بدونید کمتر پیش میاد حسگر فلومتر خراب بشه و در نود درصد مواقع همون فلومتر کار نمیکنه ولی اگر جواب تخصصی میخواهید به راحتی با اهم متر میتونید از سلامت فلومتر و حسگر آن آگاه شوید و اگر پاسخ تجربی میخواهید با نصب یک حسگر یدکی سالم روی فلومتر از سالم بودن یا معیوب بودن فلومتر اطمینان پیدا کنید

  • بسیار عالی. جای لوله گرم و سرد رو‌ عوض‌ کردم و یخورده آب رو باز کردم که برعکس کار کنه و دو تا ضربه کوچیک هم روی فلوسوییچ زدم و همه چیز درست شد. خیلی خیلی ممنون از سایت بسیار تک و حرفه ای که دارین.

  • سلام
    اگر برد دستگاه در قسمت اتصال سوکت فلوسوییچ دارای سوکت سه خانه، یعنی دارای خروجی 5ولت باشد، میتوان فلومتر نصب نمود؟

  • سلام
    پكيج بوتان نوع ورونا دارم كه نوك كله قندي توربين فلومتر كمي ساييده شده (البته سالمه)و رادياتور گرم ولي آب گرم نداريم. اين توربين براي فروش بصورت مجزا وجود نداره، چه توصيه اي مي فرمائيد.

  • سلام و عرض ادب مجبور شدیم به دلیلی رادیاتور هارو باز کنیم و بعد از بستن و هواگیری، آب گرم عملکرد ندارد به این صورت که با باز کردن شیر آب گرم در صفحه نمایشگر پکیج دمای آب را 90 یا بالاتر نشان میدهد و جرقه زنی و روشن شدن صورت نمیگیرد و آب گرم وجود ندارد در صورتی که دمای انتخابی مثال 38 درجه میباشد ایراد از فلومتر میباشد؟ پکیج برند آماتیس میباشد با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *